marți, 10 februarie 2015

Frăție întru scriitură, așa ceva nu s-a mai pomenit!

Am dat buzna-n scrierile a patru excepțional de talentate și sensibile scriitoare românce: Petronela Rotar, Corina Ozon, Ana Barton și Cristina Nemerovschi. Am făcut vraiște, în curiozitatea mea înfrigurată de-atâtat timp pierdut, paginile lor de facebook și fotografiile, comentariile și punctele de suspensie, le-am căutat de matricolă, unghiile și batista, ceștile lor de cafea, fereastra pe care se uită când scriu ele, gesturile, pacea privirilor și revolta interioară a vorbelor lor.

Mă holbez fără să înțeleg cum de s-a întâmplat așa, la careul desenat de aceste nonconformiste, complex articulate și stăpâne pe vorbele  limbii române care își dau, cu mare înțelepciune, suport una- alteia, în timp real.

Ai senzația că toate scriu o carte, că toate au scris câte o carte, pe rând, suflecându-și gândurile, la unison, că  toate cărțile pe care și le-au publicat în ultimii ani sunt ale tuturora și că fiecare e prezentă în cartea celeilalte. E o pânză de păianjen, în patru colțuri.

Citind-o pe una, simți cum celelalte așteaptă, discret, să dai pagina următoare în cărțile lor, rând pe rând și să citești, simultan, câte o pagină de la fiecare. 
N-am văzut așa ceva iar dacă asta este o consecință a globalizării dată de comunicarea în timp real, atunci este un fenomen rar sau poate unic, oricum excepțional. Frăție într-ale scrisului, așa ceva nu s-a mai pomenit! Scriitorii-s îndeobște, ca miresele: să nu se vadă la ochi, că-și poartă ghinion.

Este o asemenea condensare de stări și un asemenea val de conecții între scrisurile lor, între ele și cititorii lor, încât nu cred c-a fost, de douăzeciși cinci de ani încoace, vreo revoluție curată în literatura de acasă, așa cum se petrece acum. Greu, dacă nu imposibil de spart un asemenea bloc de trăiri, toată dinamita inspirației bate în retragere la o asemenea asociere de forțe. Minunat este, însă, să le fii contemporan!



Se spune că boala de citit se tratează cu citit. 
Celor din Canada sau din State care mă citesc aici, cei care mănâncă aceeași pâine cu mine- să mă exprim banal și eufemistic, adică, fiindcă nu-mi vine ceva mai  deștept în minte, vouă, celor prinși fiind între autostrăzile bine demarcate ale sufletului nord-american, vă propun să vă luați câteva minute și să citiți titlurile de mai jos. Dacă cineva din Toronto are curajul să înceapă a le citi pe aceste pioniere fără de cravată roșie, am câteva dintre cărți și le pot împrumuta. Sunt ușor de citit. Sunt, însă, greu de pus deoparte, și mai greu de uitat...N-ai cum să le ignori, ce să mai zic? 


Nu vă fie teamă, nu vă veți pierde esența locului unde trăiți, ba dimpotrivă, adăugați valențe sufletelor voastre. Despre beneficiul pe termen lung, am un prognostic: ne reamintim cine suntem pe dinăuntru. Merităm cultură la superlativ. 

Toate detaliile despre clasamentul celor mai iubite cărți din România anului 2014, aici.


Iată despre ce vorbeam:

Alive- Petronela Rotar
O Să Mă Știi De Undeva- Petronela Rotar
Zilele Amanților- Corina Ozon
Prospect De Femeie- Ana Barton
Păpușile- Cristina Nemerovschi


Mai vorbim, ne mai auzim :)

6 comentarii:

Anonim spunea...

Magdalena, am citit si eu, cu infrigurarea celui care nu a lecturat decat una din cele patru scriitoare enumerate aici...tocmai in ideea de a sti, de a afla dintr-o sursa sigura parerea, pentru ca, da, eu te consider sursa unor pareri avizate si obiective ! E foarte clar pentru mine...trebuie sa le citesc pe toate, pentru ca, din cate am inteles, scriu la fel de bine si cu aceeasi dezinvoltura cu care-si duc existenta dedicata scrierii si expunerii publice. Sunt extrem de incantata sa constat faptul ca inca se mai scrie literatura de calitate in Romania, intr-o Romanie zdruncinata de atata zbucium... Nu suntem pierduti ca natiune...supravietuim si cladim prin acesti oameni minunati ! In alta ordine de idei...apreciez modestia ta, dar in acelasi timp trebuie sa spun: esti la fel de talentata in arta scrisului ca si oricare dintre doamnele despre care tu, in frumusetea caracterului, ai scris atat de minunat ! Tuturor si fiecareia in parte, felicitari si evident, mult succes in continuare, spre delectarea noastra, a beneficiarilor de frumos !

Magdalena Manea spunea...

Elena, știi ce cred eu? O minte excepțională de marketing a pus laolaltă patru talente pân la cer și le-a zis așa: voi mergeți în grup compact și spulberați tot ce-i vechi, opinionat, ofilit în scrisul românesc. Am văzut recent câteva fotografii de pe la lansările de carte și imaginea a cel puțin trei din cele patru scriitoare, aliniate de aceeași parte a redutei, față în față cu publicul, povestindu-se una pe alta, le face invincibile. Iar dacă scriitoarele acestea talentate vor fi consecvente și înțeleg parametrii proiectului în care funcționează pe plaja scrisului și considerând targetul, te asigur că nici Coelho, cu Neruda, Dan Brown și Marquez la un loc nu vor avea mai mulți cititori decât ele. Excelentă alăturare, zic eu.

Ana Barton spunea...

Mulţumesc mult, Magdalena. :)

Eşti toată un suflet.

Magdalena Manea spunea...

He,he Ană, mare noroc am cu tine că-nvăț un pic din topica frazei tale, ca pe niște pași noi de dans. Ești o mare artistă!

Unknown spunea...

multumesc mult, Magda, pentru toata sustinerea. Oameni ca tine, mai rar. te imbratisez cu drag si sper ca volumul 2 sa fie conform asteptarilor

Magdalena Manea spunea...

Corina (că apari Unknown, nu știu de ce :)) , ai toată susținerea și încurajările mele :) Succes și putere de muncă :)